Topic outline

  • Анотація курсу

    Теорія і методика спортивної підготовки - дисципліна є частиною фахової теоретичної підготовки, розрахованої на 4 роки навчання і включає чотири етапи, на кожному з яких послідовно вирішуються певні завдання.
    III етап (3 курс) передбачає – основний етап професійного навчання в обраному виді спорту.
    Дисципліна є обов'язковою згідно Освітньо-професійної програми 017 Фізична культура і спорт першого освітнього рівня (бакалавр).
    Мета навчальної дисципліни – «Теорія і методика спортивної підготовки» є формування у студентів фундаментальних знань, вмінь та навичок стосовно підготовки юних спортсменів та кваліфікованих спортсменів, що базуються на сучасних досягненнях провідних науковців світової практики.
    Предметом вивчення дисципліни є система знань про сучасну систему спортивної підготовки.
    Згідно з вимогами освітньо-професійної програми на даному етапі студенти повинні:
    знати:
    q       основний зміст всіх передбачених програмою розділів теорії і методики спортивного тренування;
    q       історію зародження змагань;
    q       сучасну структуру системи підготовки спортсменів;
    q       закономірності, принципи і методичні положення підготовки спортсменів;
    q       структурні утворення тренувального процесу;
    q       місце змагань в системі підготовки спортсменів;
    q       засоби, принципи і методи спортивного тренування;
    q       побудову тренувального процесу спортсменів;
    q       етапи багаторічної підготовки;
    q       планування, облік і контроль підготовленості спортсменів.
    вміти:
    q       використовувати свої знання при розв'язані професійних завдань;
    q       застосовувати засоби та методи спортивного тренування в системі підготовки спортсменів;
    q       застосовувати тести для визначення рівня фізичної підготовленості, технічної підготовленості, тактичної підготовленості та психологічної підготовленості;
    q       використовувати методи контролю за сторонами підготовленості;
    q       проводити якісну оцінку тестування;
    q       вміти правильно оформляти документацію планування навчально-тренувального процесу;
    q       використовувати тести для спортивного відбору та орієнтації в обраному виді спорту.

    Викладач:  к.н. з ФВіС, доцент кафедри фізичного виховання і спорту
    Озерова Ольга Анатоліївна
    e-mail: ozerova.oa@knuba.edu.ua

    Лекції,

    год.

    Практичні заняття,

    год.

    Лабораторні заняття,

    год.

    Курсовий проект/ курсова робота

    РГР/Контрольна

    робота

    Самостійні робота здобувача,

    год.

    Форма підсумко-вого контролю

    50

    20

    40

    20

     

    Контрольна робота

    120

    170

    Залік

    Екзамен

    Сума годин:

    210

    Загальна кількість кредитів ЕСТS

    7

    Кількість годин (кредитів ЕСТS) аудиторного навантаження:

    90

    40


  • Навчально-методичне забезпечення дисципліни

  • Вимоги до індивідуального завдання

    Індивідуальне завдання підлягає захисту студентом на заняттях, які призначаються додатково. Індивідуальне завдання може бути виконане у різних формах.
    По-перше, студенти можуть зробити його у вигляді реферату.
    Реферат повинен мати обсяг від 18 до 24 сторінок А4 тексту (кегль Times New Roman, шрифт 14, інтервал 1,5), включати план, структуру основної частини тексту відповідно до плану, висновки і список літератури, складений відповідно до ДСТУ 8302:2015. В рефераті можна також помістити словник базових понять до теми.
    По-друге, індивідуальне завдання може бути виконане у формі презентації у форматі Power Point. В цьому разі обсяг роботи визначається індивідуально – залежно від теми.
    Література, що рекомендується для виконання індивідуального завдання, наведена у списку рекомендованої літератури, а в електронному вигляді вона розміщена на Освітньому сайті КНУБА, на сторінці кафедри.
    Також як виконання індивідуального завдання за рішенням викладача може бути зарахована участь студента у міжнародній або всеукраїнській науково-практичній конференції з публікацією у матеріалах конференції тез виступу (доповіді) на одну з тем, дотичних до змісту дисципліни, або публікація статті на одну з таких тем в інших наукових виданнях.
    Текст індивідуального завдання подається викладачу не пізніше, ніж за 2 тижні до початку залікової сесії. Викладач має право вимагати від студента доопрацювання індивідуального завдання, якщо воно не відповідає встановленим вимогам.
    Критерії оцінювання індивідуальної роботи

    • Оцінка за національною шкалою

      Кількість

      балів

      Критерії

      відмінно

      10

      відмінне виконання (розкриття теми, посилання та цитування сучасних наукових джерел (не старше 2017 року), дотримання норм доброчесності)

      9

      відмінне виконання з незначною кількістю помилок виконання (розкриття теми, посилання та цитування сучасних наукових джерел (більшість з яких не старше 2017 року), дотримання норм доброчесності)

      добре

      8

      виконання вище середнього рівня з кількома помилками (розкриття теми в межах об`єкту та завдань роботи, посилання та цитування сучасних наукових джерел (серед яких є такі, що не старше 2017 року), дотримання норм доброчесності)

      7

      виконання з певною кількістю помилок (розкриття теми в межах об`єкту та завдань роботи, наявність посилань та цитувань наукових джерел, дотримання норм доброчесності)

      задовільно

      6

      виконання роботи задовольняє мінімальним критеріям помилок (розкриття теми в основному в межах об`єкту роботи, наявність концептуального апарату роботи, присутність не менше 5 посилань та цитувань наукових джерел, дотримання норм доброчесності)

    Критерії оцінювання презентації (відповідність роботи за обсягом, формою, якістю змісту і демонстрації матеріалу).
    Методичні матеріали для самостійної роботи студентів повинні передбачати можливість проведення самоконтролю з боку студента. Для самостійної роботи студенту також рекомендують відповідну наукову та фахову монографічну і періодичну літературу, електронні ресурси, у тому числі й освітній сайт Університету.


  • Завдання для самостійної роботи

    з/п

    Назва тем для самостійної роботи

    1.

    Розвиток вітчизняної теорії та методики дитячого та юнацького спорту.

    2.

    Основні організаційні форми підготовки юних спортсменів.

    3.

    Задачі спортивних шкіл різних типів.

    4.

    Морфофункціональні та психолого-педагогічні особливості юних спортсменів.

    5.

    Динаміка розвитку функціональних систем в дитячому та юнацькому віці.

    6.

    Особливості розвитку фізичних якостей юних спортсменів з урахуванням сенситивних періодів та структури індивідуальної фізичної підготовленості.

    7.

    Основні методичні положення системи відбору в спортивних школах.

    8.

    Організація та проведення спортивної орієнтації та відбору.

    9.

    Взаємозв’язок побудови багаторічного тренувального процесу з динамікою біологічного розвитку людини.

    10.

    Мета і завдання етапу початкової підготовки, його місце і значення в системі багаторічної підготовки спортсменів.

    11.

    Мета і завдання етапу попередньої базової підготовки, його місце і значення в системі багаторічної підготовки спортсменів.

    12.

    Мета і завдання етапу спеціалізованої базової підготовки, його місце і значення в системі багаторічної підготовки спортсменів.

    13.

    Контроль і корекція підготовки юних спортсменів.

    14.

    Особливості розвитку і адаптації серцево-судинної і дихальної системи організму юного спортсмена до фізичного навантаження.

    15.

    Морфо-фунціональні особливості розвитку фізичних якостей та освоєння техніки рухів.

    16.

    Вимоги до показників, що використовуються для контролю підготовленості юних спортсменів/спортсменів високого класу.

    17.

    Контроль різних сторін підготовленості юних спортсменів/спортсменів високого класу.

    18.

    Контроль змагальної діяльності.

    19.

    Скласти програму тренувань підготовчого періоду макроциклу з обраного виду спорту.

    Алгоритм виконання:

    1. Вік і стать спортсмена.

    2. Спортивну спеціалізацію.

    3. Спортивний стаж.

    4. Періодичність, тривалість та місце проведення тренувальних занять.

    5. Характеристика підготовчого періоду, що планується.

    6. Завдання підготовчого періоду, що планується.

    7. План підготовки (визначити зміст тренувальних занять, обсяг та інтенсивність навантаження, співвідношення окремих розділів роботи). Форма плану довільна.

    8. Теоретико-методичне обґрунтування обраних засобів, методів та дозування навантаження в підготовці спортсмена.

    20.

    Скласти програму тренувань перехідного періоду макроциклу з обраного виду спорту.

    Алгоритм виконання:

    1. Вік і стать спортсмена.

    2. Спортивну спеціалізацію.

    3. Спортивний стаж.

    4. Періодичність, тривалість та місце проведення тренувальних занять.

    5. Характеристика підготовчого періоду, що планується.

    6. Завдання підготовчого періоду, що планується.

    7. План підготовки (визначити зміст тренувальних занять, обсяг та інтенсивність навантаження, співвідношення окремих розділів роботи). Форма плану довільна.

    8. Теоретико-методичне обґрунтування обраних засобів, методів та дозування навантаження в підготовці спортсмена.

    Всього годин (д/з): 120-170


  • Контроль за вивченням дисципліни

  • Модуль1. Змістовий модуль 1. Теорія і методика підготовки юних спортсменів. Особливості підготовки в обраному виді спорту (20 годин).

  • МОДУЛЬ 1. Змістовий модуль 2. ПРАКТИЧНІ ЗАНЯТТЯ (20г.)

  • Модуль 2. Змістовий модуль 1. Теорія і методика підготовки спортсменів високого класу. Особливості підготовки спортсменів в обраному виді спорту (30 г.)

  • Модуль 2. Змістовий модуль 2. Практичні заняття (20 г.)

  • Інформаційні джерела

    Методичне забезпечення дисципліни

    Підручники:

    1.     Волков Л.В. Теорія і методика дитячого та юнацького спорту. Підручник /Л.В. Волков. Вид. 2-е,пер. і доп. - К.: Освіта України, 2016. – 464 с.

    2.     Платонов В.М. Сучасна система спортивного тренування: підручник/ В.М. Платонов. К.: Перша друкарня, 2021. – 672 с.

    3.Платонов В. Н. Периодизация спортивной тренировки. Общая теория и её практическое применение / В. Н. Платонов. – К.: Олимпийская литература, 2013. – 624 с.

    4.     Сергієнко Л.П. Теорія та методика дитячого і юнацького спорту : підручник / Л.П. Сергієнко. – К.: Кондор-Видавництво, 2016. – 542.

    5.     Сергієнко Л.П. Відбір у різні види спорту: Підручник /Л.П.Сергієнко. -Тернопіль: Навчальна книга. -Богдан, 2010. -784 с.

     

    Навчальні посібники:

    6.     Бондарчук А.П. Періодизація спортивного тренування/ А.П.Бондарчук,- К.: Аграрна наука, 2000.- 568 с.

    7.     Воронова В. І. Психологія спорту: навчальний посібник / В. І. Воронова. – К.: Олімпійська література, 2007. – 271 с.

    8.     Загальна теорія підготовки спортсменів : курс лекцій і практикум: навч.-метод. посіб. для студентів галузі знань 0102 «Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини» / О. М. Бурла та інші – Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 2-е вид., випр. і доп. – 184 с.

    9.     Височіна Н. Л. Психологічне забезпечення у системі підготовки/спортсменів в олімпійському спорті / Н. Л. Височіна. – – Київ: Центр учбової літератури, 2017. – 384 с.

    10. Вознюк Т.В. Основи теорії та методики спортивного тренування. Вінниця: ФОП Корзун Д.Ю. 2016. - 240 с.

    11. Волков Л.В. Фізична підготовка школярів / Л.В. Волков. – К.: «Освіта України», 2014. – 216 с.

    12. Добринський В. С, Мудрик Ж. С., Савчук С. І., Валькевич О. В, Захожа Н. Я. Комплексний контроль фізичного стану, навчально-тренувальної та змагальної діяльності спортсменів: метод. рекомендації. - Луцьк: Вежа-Друк, 2021. - 112 с.

    13. Дутчак М. В. Спорт для всіх в Україні: теорія та практика / М. В. Дутчак. - Київ: Олімпійська література, 2009. - 280 с.

    14. Костюкевич В.М. «Теорія і методика спортивної підготовки у запитаннях і відповідях»: Навчально-методичний посібник / В.М. Костюкевич. – Вінниця: Планер, 2016. – 159 с.

    15. Костюкевич В.М. Теоретико-методичні основи контролю у фізичному вихованні та спорті: монографія / В.М. Костюкевич, Є.П. Врублевський, Т.В. Вознюк та ін.; за ред. В.М. Костюкевича. – Вінниця: «Планер», 2017. – 191 с.

    16. Матвеев Л.П. Основы общей теории спорта и системы подготовки спортсменов. К.: Олимпийская литература, 1999. ─ 318 с.

    17. Мудрик Ж.С., Добринський В. С., Деделюк Н.А. Теорія спорту : Методичні рекомендації. – Луцьк: СНУ ім. Лесі Українки, 2018. – 90 с.

    18. Павленко Ю.О. Науково-методичне забезпечення підготовки спортсменів в олімпійському спорті / Ю. О. Павленко. – К.: Олімп. л-ра, 2011. – 311 с.

    19. Пітин М. Теоретична підготовка в спорті: монографія / Мар’ян Пітин. – Л.: ЛДУФК, 2015. – 372с.

    20. Система олімпійської підготовки: основи менеджменту / [Бубка С. Н., Булатова М. М., Гуніна Л. М., Павленко Ю. О. та ін.; під ред. С. Н. Бубки, В. М. Платонова]. – К.: Перша друкарня, 2018. – 624 с.

    21. Теорія спортивного тренування: Навчальний посібник для студентів факультету фізичного виховання освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» напрямів підготовки «Фізичне виховання», «Спорт», «Здоров’я людини» / Уклад. О.С.Сокирко, Р.В. Клопов – Запоріжжя: ЗНУ, 2014. – 113 с.

    22. Рибковський А.Г., Канішевський С.М. Системна організація рухової активності людини. Донецьк: ДонНУ, 2003. -436 с.

    23. Фролова Л. С., Глазирін І. Д. Фахова виробнича практика: спортивно-масова та фізкультурно-оздоровча робота [навчальний посібник]. – Черкаси: Вид. ЧНУ – 2013. – 278 с.

    24. Шинкарук О.А. Теорія і методика дитячо-юнацького спорту: навчальний посібник/ О.А. Шинкарук, Е.О Павлюк, Е.М. Свірчуна, В.В. Флерчук. – Хмельницьк: ХНУ, 2011 – 143 с.

     

    Конспекти лекцій:

    Методичні роботи:

    25. Маляр Е.І., Маляр Н.С. Методика розвитку рухових якостей юних спортсменів: Методичні рекомендації / Тернопіль, ТНЕУ: Економічна думка, 2018. 29 с.

    26. Канішевський С.М., Киселевська С.М. Теорія спорту: методичні вказівки. – Київ: КНУБА, Талком, 2023. – 27 с.

     

    Інформаційні ресурси:

    Зайцева В.Н. Теория спортивной тренировки с основами методик: Учебник для студентовIV курса высших учебных заведений. - Запорожье: ЗГУ, 2003 – 192 с.[Електроний ресурс]. Режим доступу: http://web-files.znu.edu.ua/bank/2008/11/47/3508_1226937573_03_04_06_Met_mat.pdf

    Тестові завдання: [Електроний ресурс] Режим доступу: http://web-files.znu.edu.ua/bank/2008/11/47/3508_1226937734_07_Testi.pdf

    Платонов В., Сахновский К., Озимек М. Теория и методика підготовки спортсмена: современная стратегия многолетней спортивной підготовки [Електроний ресурс]. Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/nos/texts/2003_1/pdf/art_3.pdf

    Платонов В.Н. Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте [Електроний ресурс]. Режим доступу: http://library.sibsiu.ru/DATA/VirtualExhibitions/2009_05_09/Other/21.pdf

     

    http://library.knuba.edu.ua/ - Бібліотека Київського національного університету будівництва та архітектури.

    https://org2.knuba.edu.ua/ – Освітній сайт Київського національного університету будівництва та архітектури.

    http://www.nbuv.gov.ua – Національна бібліотека України ім.Вернадського, м. Київ, пр. Голосіївський, 3

    http://www.msms.gov.ua/sport/control/uk/publish/article?art_id=138349

    Наука в олимпийском спорте [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://sportnauka.org.ua.
    Репозитарій Національного університету фізичного виховання і спорту України [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://reposit.uni-sport.edu.ua.