Навчально-методичне забезпечення дисципліни |
НРП дисципліни "Теорія і методика спортивної підготовки" 2023-2024 н.р. |
|
|
Силабус |
|
|
Методичні вказівки до вивчення дисципліни |
|
|
Конспект лекцій (модуль 1) |
|
|
Конспект лекцій (модуль 2) |
|
|
Завдання для самостійної роботи |
Завдання 1. |
|
|
Завдання 2. |
|
|
Контроль за вивченням дисципліни |
Методи контролю та оцінювання знань |
|
|
Контрольна робота |
|
|
Перелік питань до заліку |
|
|
Орієнтовний перелік питань до іспиту |
|
|
Модуль1. Змістовий модуль 1. Теорія і методика підготовки юних спортсменів. Особливості підготовки в обраному виді спорту (20 годин). |
Лекція 1.Лекція 1. Мета і завдання спортивної підготовки юних спортсменів. Спеціальні та загально дидактичні принципи у підготовці юних спортсменів. |
Єдність
загальної (фундаментальної, базової) і спеціальної підготовки. Безперервність
тренувального процесу. Єдність поступовості збільшення навантаження.
Хвилеподібність та варіативність навантажень. Циклічність процесу підготовки.
Єдність і взаємозв’язок структури змагальної діяльності. Єдність і
взаємозв’язок тренувального процесу та змагальної діяльності з
позатренувальними чинниками. Спрямованість до вищих досягнень. Поглиблена
спеціалізація. |
|
Лекція 2. Біологічні основи психофізичного розвитку юних спортсменів. Структура тренувальних навантажень та їх регулювання. |
Динаміка
розвитку функціональних систем в дитячому та юнацькому віці. Особливості
розвитку і адаптації серцево – судинної і дихальної системи організму юного
спортсмена до фізичного навантаження. Особливості розвитку фізичних якостей
юних спортсменів з урахуванням сенситивних періодів та структури індивідуальної
фізичної підготовленості.
Тренувальні
та змагальні навантаження спортсменів. |
|
Лекція 3. Засоби спортивної підготовки юних спортсменів та їх класифікація. Методи спортивної підготовки юних спортсменів. |
Загальнопідготовчі, Спеціально-підготовчі, Змагальні вправи.
Методи спортивного тренування: рівномірний (фізична робота виконується
без зміни інтенсивності); перемінний (інтенсивність навантажень змінюється в
межах від 50% до 90% від максимальної); повторний (полягає в багаторазовому
повторенні певних руховий дій); інтервальний (полягає в багаторазовому
чергуванні короткочасних вправ із підвищеною та зниженою інтенсивністю,
відрізняється від перемінного суворо дозованими інтервалами навантаження і
відпочинку); контрольний (передбачає заздалегідь намічені випробування з метою
визначення рівня спортивної підготовленості); ігровий; коловий (комплекси вправ
виконуються на окремих "станціях" в умовному колі); змагальний
(відображає рівень усіх видів підготовленості спортсменів на основі
спортивно-технічного результату). |
|
Лекція 4. Етапи спортивної підготовки юних спортсменів. Періодизація спортивної підготовки юних спортсменів. |
Оптимальний вік для
початку занять спортом. Взаємозв’язок побудови багаторічного тренувального
процесу з динамікою біологічного розвитку людини. Мета і завдання етапу
початкової підготовки, його місце і значення в системі багаторічної підготовки
спортсменів. Мета і завдання етапу попередньої базової підготовки, його місце і
значення в системі багаторічної підготовки спортсменів. Мета і завдання етапу
спеціалізованої базової підготовки, його місце і значення в системі
багаторічної підготовки спортсменів. |
|
Лекція 5. Сторони підготовки юних спортсменів. |
Технічна
підготовка і технічна підготовленість. Фізична підготовка. Тактична підготовка.
Психічна підготовка. Інтегральна підготовка |
|
Лекція 6. Змагання і змагальна діяльність юних спортсменів. |
Характеристика
видів спортивних змагань. Документи, що регламентують змагальну
діяльність.
Аналіз способів визначення результатів у
спортивних змаганнях. Фактори, які впливають на результативність змагальної
діяльності.
Аналіз способів проведення спортивних змагань. Всеукраїнські
та Міжнародні змагання юних спортсменів. |
|
Лекція 7. Система комплексного контролю в управлінні підготовкою юних спортсменів |
Мета,
об’єкт і види контролю. Вимоги до показників, що використовуються для
контролю. Контроль і корекція змагальної діяльності. Контроль
і корекція тренувальних і змагальних навантажень. |
|
Лекція 8. Спортивна орієнтація та спортивний відбір юних спортсменів. Моделювання та прогнозування в системі підготовки юних спортсменів. |
Актуальність
і важливість системи відбору. Визначення поняття «спортивний відбір» і
«спортивна орієнтація». Основні методичні положення системи відбору в
спортивних школах. Організація та проведення спортивної орієнтації та відбору |
|
Лекція 9. Програмно-нормативне забезпечення дитячо-юнацького спорту в Україні. |
Програмно-нормативні
документи, що регламентують діяльність спортивних шкіл. |
|
Лекція 10. Спеціалізовані ДЮСШ, ШВСМ специфіка їх роботи. Організаційна структура дитячо-юнацького спорту в Україні. |
|
|
МОДУЛЬ 1. Змістовий модуль 2. ПРАКТИЧНІ ЗАНЯТТЯ (20г.) |
Заняття 1. Тема для обговорення: Фізична вправа, як засіб спортивного тренування та фізичного виховання. |
|
|
Заняття 2. Тема для обговорення: Технічна підготовка спортсменів. Технічна підготовка в обраному виді спорту. |
|
|
Заняття 3. Тема для обговорення: Фізична підготовленість і фізична підготовка спортсмена. Фізична підготовка в обраному виді спорту. |
|
|
Заняття 4. Тема для обговорення: Гнучкість спортсмена та її вдосконалення, з урахуванням специфіки обраного виду спорту. |
|
|
Заняття 5. Тема для обговорення: Швидкісні здібності і методика їх розвитку, з урахуванням специфіки обраного виду спорту. |
|
|
Заняття 6. Тема для обговорення: Силові здібності спортсмена і їх вдосконалення, з урахуванням специфіки обраного виду спорту. |
|
|
Заняття 7. Тема для обговорення: Витривалість спортсмена і її вдосконалення, з урахуванням специфіки обраного виду спорту. |
|
|
Заняття 8. Тема для обговорення: Координаційні здібності спортсмена і їх вдосконалення, з урахуванням специфіки обраного виду спорту. |
|
|
Заняття 9. Тема для обговорення: Тактична підготовка спортсменів. Тактична підготовка в обраному виді спорту. |
|
|
Заняття 10. Тема для обговорення: Психологічна підготовка спортсмена. Психологічна підготовка в обраному виді спорту. |
|
|
Модуль 2. Змістовий модуль 1. Теорія і методика підготовки спортсменів високого класу. Особливості підготовки спортсменів в обраному виді спорту (30 г.) |
Лекція 11-12. Особливості побудови підготовки кваліфікованих спортсменів. |
|
|
Лекція 13-14. Основи теорії адаптації та закономірності її формування у спортсменів. Адаптація опорно-рухового апарату спортсменів. Адаптація функціональних систем спортсменів. |
|
|
Лекція 15. Вплив навантаження на організм спортсмена різної кваліфікації. |
|
|
Лекція 16. Втома та відновлення в системі підготовки спортсменів. |
|
|
Лекція 17-18. Фізична підготовка спортсменів високої кваліфікації. |
|
|
Лекція 22. Відмінність у методиці фізичної підготовки чоловіків і жінок. |
|
|
Лекція 23. Середньогір’я, високогір’я та штучна гіпоксія в системі підготовки. |
|
|
Лекція 24. Змагання і підготовка в умовах високих і низьких температур. |
|
|
Лекція 25. Спортсмен в умовах порушення циркадних ритмів. |
|
|
Модуль 2. Змістовий модуль 2. Практичні заняття (20 г.) |
Заняття 11. Розминка: значення та специфічні засади побудови. |
|
|
Заняття 12. Тренувальні заняття і побудова їх програм. |
|
|
Заняття 13. Механізми енергозабезпечення м'язової діяльності. |
|
|
Заняття 14. Мікроцикли і побудова їх програм. |
|
|
Заняття 15. Мезоцикли та побудова їх програм. |
|
|
Заняття 16. Основи спортивного відбору і орієнтації. |
|
|
Заняття 17. Макроструктура процесу підготовки спортсменів. |
|
|
Заняття 18. Моделі періодизації річної підготовки. |
|
|
Заняття 19. Безпосередня підготовка до змагань. |
|
|
Заняття 20. Підведення підсумків, підготовка до екзамену: |
|