Ергогенні засоби в спорті (м)
Section outline
-
шифр
Бакалавр ОПП
Форма навчання: денна
Форма контролю
Семестр
Відмітка про погодження
Назва спеціальності (спеціалізації)
Кредитів на сем.
Обсяг годин^
Кількість індивідуальних робіт
Всього
аудиторних
Разом
у тому числі
Л
Пр
Пз
КП
КР
РГ
р
017
Фізична культура і спорт
3
90
30
16
14
60
1
З
10
шифр
Бакалавр ОПП
Форма навчання: заочна
Форма контролю
Назва спеціальності (спеціалізації)
Кредитів на сем.
Обсяг годин^
Кількість індивідуальних робіт
Всього
аудиторних
Разом
у тому числі
Л
Пр
Пз
КП
КР
РГ
Кр
017
Фізична культура і спорт
3
90
20
10
10
70
1
З
Мета навчальної дисципліни – сформувати у магістрів чітке уявлення про ергогенні та ерголітичні засоби, а також особливості їх застосування в практиці спорту; надати знання щодо засобів відновлення та підвищення працездатності спортсменів, їхньої класифікації, впливу на організм спортсменів; ознайомити з забороненими фармакологічними засобами і методами в галузі фізичної культури і спорту.
Завдання навчальної дисципліни:
➢ ознайомити з можливостями застосування на практиці знань про ергогенні засоби у системі підготовки спортсменів;
➢ надати професійні знання в галузі фізичної культури і спорту про основні і додаткові засоби відновлення і підвищення працездатності;
➢ вивчити дозволені і заборонені фармакологічні засоби і методи в практиці спорту.
Передумови для вивчення дисципліни. Дисципліна «Ергогенні засоби у спорті» має тісний зв‘язок з такими дисциплінами: «Гігієна ФВіС»; «Теорія спорту»; «Олімпійський та професійний спорт»; «Фізіологія людини», «Біохімія та біохімічні основи у ФВіС», «Спортивне та оздоровче харчування»; «Психологія спорту» та інші профільні дисципліни.
-
МОДУЛЬ 1. Змістовий модуль 1. Поняття про ергогенні та ерголітичні засоби в спорті. Характеристика засобів відновлення та підвищення працездатності спортсменів.
-
Поняття про ергогенні та ерголітичні засоби в спорті. Ефект від ергогенних засобів. Типи ергогенних засобів. Фармакологічні ергогенні засоби. Приклади вживання ергогенних засобів. Лабораторія ергогенних чинників в спорті.
-
В сучасній практиці спорту використовуються різні засоби відновлення спортивної працездатності, які спрямовані на вирішення питань оптимального планування тренувального процесу, так і розробки засобів відновлення. Поняття: відновлення, стомлення, втома, перевтома, суперкомпенсація, стабілізація. Загальна характеристика педагогічних, медико-біологічних, психологічних засобів відновлення і підвищення працездатності.
-
Педагогічні засоби вважають найбільш важливими. Якими б ефективними не були медико-біологічні і психологічні засоби, їх вважають додатковими у стимулюванні відновлення та покращення спортивних результатів лише за умови раціональної побудови тренувального процесу.
-
Стрес та емоційне “вигоряння” у спортсменів. Способи регуляції стресу. Методи психологічної підготовки спортсмена. Компоненти психологічного відновлення.
-
Тема лабораторної роботи: Ергогенні засоби як основні засоби відновлення фізичної працездатності спортсменів та можливості їх застосування в системі спортивного тренування.
-
Тема лабораторної роботи: Фактори зниження спортивної працездатності та використання засобів відновлення в системі спортивної підготовки
-
Тема лабораторної роботи: Ергогенна підтримка на різних етапах підготовки спортсмена з врахуванням специфіки спорту.
-
-
Модуль 1. Змістовий модуль 2. Фармакологічний супровід в спорті. Дозволені і заборонені фармакологічні препарати та методи в спортивній діяльності.
-
Важливий напрям у сучасній комплексній системі відновлення – цілеспрямована регуляція обміну речовин лікарськими засобами і продуктами спеціалізованого харчування. Особливості застосування величезної кількості лікарських препаратів суттєво відрізняються від відомих у клінічній фармакології, розроблених для хворої людини. Здобутки “звичайної” фармакології складно перенести на спортсменів. Загальні принципи й досягнення спортивної фармакології розробляються передусім для висококваліфікованих спортсменів, але застосовуються стосовно здорової людини у період інтенсивних і значних фізичних навантажень.
-
Вітаміни. Препарати що впливають на метаболізм. Ноотропи. Адаптогени та імуномодулятори. Антигіпоксичні засоби.
-
Суттєве значення у виборі схеми фармакологічної корекції має спрямування тренувального процесу. Універсальних схем щодо використання недопінгових фармакологічних препаратів на сьогодні не вироблено. Як орієнтир, можна запропонувати загальні принципи щодо використання препаратів у видах спорту із розвитком різних фізичних якостей, незалежно від етапу підготовки спортсмена
-
Згідно з численними правовими документами спорт відіграє важливу роль не
тільки у пропаганді здорового способу життя, але й у моральному, культурному та фізичному вихованні, а також зміцнює міжнародне взаєморозуміння і мир. Тому світова спільнота стурбована використанням допінгу у спорті і його наслідками для здоров’я. Вживання заборонених препаратів негативно впливає на етичні принципи і виховні цінності, що задекларовані у Міжнародній хартії фізичного виховання і спорту ЮНЕСКО та Олімпійській хартії. На сьогодні Медична комісія МОК затвердила список допінгу, до якого належать понад 10000 різних лікарських препаратів, що мають визначену класифікацію.
-
Тема лабораторної роботи: Ергогенна підтримка на різних етапах підготовки спортсмена з врахуванням специфіки спорту.
-
Тема лабораторної роботи: Фармакологічні препарати, що забезпечують адаптаційні зміни та сприяють зменшенню пошкоджуючої дії токсичних метаболітів в процесі м’язової діяльності.
-
Тема лабораторної роботи: Проблема допінгу у спорті.
-
Тема лабораторної роботи: Заборонені ерголітичні засоби і методи Допінги та побічні ефекти їх використання у спорті
Модульна контрольна робота
Тема : «Основи застосування ергогенних засобів в фізичній культурі та спорті»
Обсяг вимог, які висуваються до підготовки магістрів за освітньо-професійною програмою Фізична культура і спорт, визначаються робочою навчальною програмою освітньої компоненти.
-
-
1. Спортивна працездатність. Фактори, що лімітують спортивну працездатність.
2. Втома: фізіологічна характеристика, ознаки та її причини.
3. Методи діагностики втоми.
4. Відновлення. Засоби і методи відновлення у спорті:
4.1. Педагогічні засоби.
4.2. Психологічні засоби.
4.3. Медико-біологічні засоби.
5. Поняття про ергогенні та ерголітичні засоби у спорті.
6. Класифікація ергогенного забезпечення у спорті:
6.1. Групи ергогенних засобів для покращення фізичної працездатності.
6.2. Класи ергогенних засобів в системі спортивної підготовки (за В.Л. Карпманом, за Г.А. Макаровою, за О.С. Кулиненковим).
7. Принципи застосування ергогенних відновних засобів у спорті.
8. Ергогенні лікарські засоби та щляхи їх введення.
9. Особливості призначення сучасних ергогенних засобів у спортивній практиці.
10.Застосування ергогенних засобів на різних етапах підготовки спортсмена:
10.1. Відновлювальний період.
10.2. Підготовчий період (загально- та спеціальнопідготовчий).
10.3. Передзмагальний період.
10.4. Змагальний період.
11. Загальні рекомендації щодо використання недопінгових препаратів у різних
видах спорту:
11.1. Циклічні види спорту.
11.2 Швидкісно-силові види спорту.
11.3. Єдиноборства.
11.4. Ігрові види спорту.
11.5. Складнокоординаційні та складнотехнічні види спорту
12. Адаптогени та загальнотонізуючі засоби. Класифікація адаптогенів.
13. Сучасні препарати адаптогенної дії та особливості їх застосування у спорті.
14. Актопротектори як препарати поліфункціональної дії.
15. Антиоксиданти та вільні радикали.
16. Гіпоксія навантаження. Класифікація антигіпоксантів та основні препарати
антигіпоксичної дії.
17. Характеристика засобів, що впливають на імунітет.
18. Нейропротекторні засоби в системі спортивного тренування (ноотропи).
19. Регулятори нервово-психічного стану спортсменів.
20. Препарати енергетичної дії, що впливають на метаболізм. Фосфагени
(макроерги).
21. Анаболізуючі препарати. 22. Гепатотропні та жовчогінні засоби.
23. Ферментні препарати в спорті.
24. Ентеросорбенти та їх значення в детоксикаційних процесах організму.
25. Регідратанти та ізотонічні засоби в спорті.
26. Нефропротектори як засоби, що покращують нирковий кровообіг.
27. Кардіопротектори. Стимулятори кровотворення і кровообігу. 28. Добові енергетичні витрати. Витрати та споживання енергії в системі
спортивної підготовки.
29. Організація раціонального збалансованого харчування спортсменів. Добові
потреби та особливості споживання окремих хімічних речовин для забезпечення спортивної діяльності:
- білки, жири, вуглеводи
- незамінні амінокислоти та жирні кислоти
- вітаміни
- мінеральні речовини та вода.
30. Добовий харчовий раціон спортсмена. Складання раціонів та меню для
вирішення завдань спортивної підготовки.
31. Сучасні полівітамінні препарати в спорті.
32. Дієтичні добавки. Спортивні напої. Основні принципи використання дієтичних
добавок в спорті. 33. Допінги. Медико-біологічні та ергогенні аспекти використання допінгів.
34. Класифікація заборонених речовин, віднесених до допінгів.
35. Особливості використання допінгів у різних видах спорту. Методи визначення допінгів.
36. Морально-етичні та правові аспекти використання допінгів.
37. Антидопінговий контроль у спорті.
38. Препарати гормонів та гормоноподібних речовин:
38.1 Анаболічні андрогенні стероїди.
38.2. Пептидні гормони.
39. β-2-Адреноміметики.
40. Діуретичні препарати та маскуючі речовини.
41. Заборонені допінгові методи:
41.1. Кров’яний допінг.
41.2. Кисневий допінг.
41.3. Генний допінг.
42. Стимулятори.