Résumé de section

  • Управління сферою фізичної культури і спорту – це система конкретних форм і методів свідомої діяльності, спрямованої на забезпечення ефективного функціонування і планового розвитку сфери фізичної культури і спорту, задоволення потреб людей у фізичному вдосконаленні.

    Організація та управління у сфері фізичної культури і спорту - дисципліна, мета якої, формування базових професійно-педагогічних знань, вмінь та навичок, які забезпечують теоретичну та практичну підготовку фахівця. Формування професійного світогляду студентів. 

    Завдання дисципліни

    - ознайомити студентів з об'єктивними закономірностями, цілями, соціально-економічними умовами управління фізичною культурою і спортом як галуззю, з роботою основних органів управління фізичною культурою і спортом в Україні; 

    - дати студентам знання з основ менеджменту фізкультурно-спортивної організації, що включають функції, методи менеджменту, будову, властивості, внутрішні й зовнішні взаємні зв'язки у фізкультурно-спортивній організації; 

    - навчити студентів оперувати чинниками, що визначають і характеризують структуру й діяльність тієї чи іншої організації (мета, завдання, функції, методи, форми організаторської діяльності); 

    - дати студентам загальні навички стратегічного, організаційного, фінансового, персонального менеджменту з точки зору управління фізкультурно-спортивною організацією.

    Предметом навчальної дисципліни є теоретичні і практичні аспекти організації професійної підготовки з урахуванням світових освітніх тенденцій.

    Лекції,

    год.

    Практичні заняття,

    год.

    Лабораторні заняття,

    год.

    Курсовий проект/ курсова робота

    РГР/Контрольна

    робота

    Самостійні робота здобувача,

    год.

    Форма підсумко-вого контролю

    20

    20

     

    К/р

    50

    екзамен

    Сума годин: 90

    90

    Загальна кількість кредитів ЕСТS

    3

    Кількість годин (кредитів ЕСТS) аудиторного навантаження:

    1.33/40

    Викладачі:  
    старший викладач Антонюк Оксана Анатоліївна
    e-mail: antoniuk.oa@knuba.edu.ua
    старший лаборант Кузнецов Олексій Михайлович

  • Індивідуальне завдання підлягає захисту студентом на заняттях, які призначаються додатково. Індивідуальне завдання може бути виконане у різних формах. Зокрема, студенти можуть зробити його у вигляді реферату.

    Реферат повинен мати обсяг від 18 до 24 сторінок А4 тексту (кегль Times New Roman, шрифт 14, інтервал 1,5), включати план, структуру основної частини тексту відповідно до плану, висновки і список літератури, складений відповідно до ДСТУ 8302:2015. В рефераті можна також помістити словник базових понять до теми.

    Водночас індивідуальне завдання може бути виконане в інших формах, наприклад, у вигляді дидактичного проєкту, у формі презентації у форматі Power Point. В цьому разі обсяг роботи визначається індивідуально – залежно від теми.
    Література, що рекомендується для виконання індивідуального завдання, наведена у списку рекомендованої літератури, а в електронному вигляді вона розміщена на Освітньому сайті КНУБА, на сторінці кафедри.
    Також як виконання індивідуального завдання за рішенням викладача може бути зарахована участь студента у міжнародній або всеукраїнській науково-практичній конференції з публікацією у матеріалах конференції тез виступу (доповіді) на одну з тем, дотичних до змісту дисципліни, або публікація статті на одну з таких тем в інших наукових виданнях.
    Текст індивідуального завдання подається викладачу не пізніше, ніж за 2 тижні до початку залікової сесії. Викладач має право вимагати від студента доопрацювання індивідуального завдання, якщо воно не відповідає встановленим вимогам.
    У таблиці 8 наведено порядок оцінювання індивідуальної роботи студента.

    Критерії оцінювання індивідуальної роботи з дисципліни (реферат)

    Оцінка за національною

    шкалою

    Кількість балів

     

    Критерії

     

     

     

     

    відмінно

     

    10

    відмінне виконання (розкриття теми, посилання та цитування сучасних наукових джерел (не старше 2017 року), дотримання норм доброчесності)

     

     

    9

    відмінне виконання з незначною кількістю помилок виконання (розкриття теми, посилання та цитування сучасних наукових джерел      (більшість      з      яких      не старше 2017 року), дотримання                          норм доброчесності)

     

     

     

     

     добре

     

     

    8

    виконання вище середнього рівня з кількома помилками (розкриття теми в межах об`єкту та завдань роботи, посилання та цитування сучасних наукових джерел (серед яких є такі, що не старше 2017 року), дотримання норм доброчесності)

     

     

    7

    виконання з певною кількістю помилок (розкриття теми в межах об`єкту та завдань роботи, наявність посилань та цитувань наукових джерел, дотримання норм доброчесності)

     

     

     

    задовільно

     

     

     

    6

    виконання роботи задовольняє мінімальним критеріям    помилок    (розкриття    теми     в основному в межах об`єкту роботи, наявність концептуального апарату роботи, присутність не менше 5 посилань та цитувань наукових джерел, дотримання норм доброчесності)


    Методичні матеріали для самостійної роботи студентів повинні передбачати можливість проведення самоконтролю з боку студента. Для самостійної роботи студенту також рекомендують відповідну наукову та фахову монографічну і періодичну літературу, електронні ресурси, у тому числі й освітній сайт Університету.


  • 1. Управління фізичною культурою і спортом як наука та навчальний предмет.

    2. Понятійний апарат теорії управління.

    3. Визначення понять: управління, система, організація, керівництво, ціль, рішення, регламентування.

    4. Визначення понять: повноваження, ресурси, обмеження, функції управління, інформація.

    5. Управління фізичною культурою як навчальний предмет.

    6. Перші матеріали організації фізкультурної роботи в країні.

    7. Сучасні концепції теорії управління.

    8. Системний підхід. Процесний підхід. Ситуаційний підхід.

    9. Система фізичної культури в Україні.

    10. Фізична культура як соціальна система суспільства.

    11. Відкритість і цілеспрямованість системи фізичної культури.

    12. Динамічність системи фізичної культури.

    13. Ієрархічність системи.

    14. Структурність системи фізичної культури.

    15. Державні органи управління фізичною культурою.

    16. Органи загальної компетенції.

    17. Органи відомчої компетенції.

    18. Органи спеціальної компетенції.

    19. Громадські органи управління фізичною культурою.

    20. Зміст діяльності фізкультурно-спортивного товариства профспілок «Україна».

    21. Зміст діяльності фізкультурно-спортивного товариства «Колос».

    22. Зміст діяльності українського фізкультурно-спортивного товариства «Динамо».

    23. Зміст діяльності національних федерацій з видів спорту.

    24. Зміст діяльності Національного Олімпійського Комітету (НОК).

    25. Первинні фізкультурні осередки.

    26. Спортивні школи як складова системи фізичної культури.

    27. Зміст діяльності ДЮСШ.

    28. Зміст діяльності СДЮШОР.

    29. Зміст діяльності ШВСМ.

    30. Кадрове забезпечення сфери фізичної культури в Україні.

    31. Спеціальності в сфері фізичної культури.

    32. Характеристика спеціалістів фізичного виховання.

    33. Характеристика спеціалістів рекреації та оздоровчої фізичної культури.

    34. Характеристика спеціалістів фізичної реабілітації.

    35. Характеристика спеціалістів олімпійського та професійного спорту.

    36. Характеристика спеціалістів фізичної підготовки у Збройних Силах.

    37. Система навчальних закладів.

    38. Навчальні заклади із спеціальною фізкультурною освітою.

    39. Ступенева підготовка фахівців фізичної культури. 1-а ступінь вузівської освіти. 2-а ступінь вузівської освіти. 3-а ступінь вузівської освіти.

    40. Підготовка наукових кадрів. Аспірантура. Докторантура.

    41. Здобувач наукової ступені.

    42. Використання кадрових ресурсів.

    43. Кваліфікаційні характеристики фізкультурних працівників.

    44. Регламентування праці.

    45. Трудова дисципліна.

    46. Підвищення кваліфікації.

    47. Організації в сфері фізичної культури.

    48. Внутрішнє середовище організації. Ціль. Діяльність. Структура. Завдання. Технологія та люди.

    49. Зовнішнє середовище організації.

    50. Регламентування діяльності, юридична та соціальна відповідальність організацій.

    51. Функції управління фізичною культурою.

    52. Класифікація та взаємозв’язок функцій управління.

    53. Загальні і специфічні функції.

    54. Суть планування як функції управління.

    55. Організація: делегування повноважень та визначення структури.

    56. Мотивація діяльності співробітників організацій.

    57. Контроль як базовий елемент процесу управління.

    58. Попередній контроль. Поточний контроль. Заключний контроль.

    59. Зв’язувальні процеси: комунікації та прийняття рішень.

    60. Психологія процесу управління.

    61. Формальні та неформальні групи.

    62. Група керівника (командна).

    63. Робочі групи. Комітети.

    64. Влада та особистий вплив на підлеглих.

    65. Керівництво і його стилі.

    66. Лідерство. Лідер та керівник.Теорії лідерства.

    67. Автократичний стиль. Демократичний стиль. Ліберальний стиль.

    68. Управлінняч персоналом. HR-менеджмент.

    69. Управління конфліктними ситуаціями.

    70. Внутрішньособовий конфлікт. Міжособовий конфлікт. Міжгруповий конфлікт.

    71. Міжнародний спортивний рух та управління його складовими.

    72. Міжнародний спортивний рух на сучасному етапі.

    73. Організаційна побудова та діяльність МОК.

    74. Організаційна структура і діяльність міжнародних федерацій з видів спорту.

    75. Система навчальних закладів.

    76. Навчальні заклади із спеціальною фізкультурною освітою.

    77. Зв′язувальні процеси: комунікації та прийняття рішень.


  • Тема 1. Вступ. Основні поняття «Управління та організації у сфері фізичної культури і спорту».

    Управління, керівництво і менеджмент. Поняття про сферу фізичної культури і спорту. Її компоненти. Сфера фізичної культур як об’єкт управління. Різноманітні ресурси, потрібні для розвитку сфери фізичної культури і спорту. Процес державного управління. Функції управління та менеджменту у фізичній культурі і спорті (планування, вироблення і ухвалення управлінського рішення, організація, регулювання, мотивації, обліку і контролю, керівництва). Принципи і методи управління. Їх зміст і особливості застосування.

    Тема 2. Програмно-нормативна база розвитку фізичної культури і спорту.

    Розвиток законодавства про фізичну культуру і спорт. Соціально- економічні умови розвитку, фізичної культури і спорту в Україні. Система розвитку, правових актів про фізичну культуру і спорт. Державна програма розвитку, фізкультури і спорту в Україні.

     Тема 3. Організаційна структура органів управління.

    Понятійний апарат організації і управління фізичної культури. Основні терміни і поняття. Структура державних і не державних органів управління. Сфери та напрямки впровадження фізичної культури. Правова і програмно-нормативна база розвитку масової фізичної культури. Державні вимоги до фізичного виховання. Державні тести і нормативи оцінки фізичної підготовленості населення.

     Тема 4. Державне регулювання та забезпечення розвитку фізичної культури і спорту.

    Діяльність органів виконавчої влади та місцевого самоврядування щодо розвитку фізичної культури і спорту. Роль громадських об’єднань фізкультурно-спортивного спрямування в державному управлінні сферою фізичної культури і спорту. Зарубіжний досвід організації і управління фізичною культурою і спортом на регіональному рівні.

     Тема 5. Компоненти сфери фізичної культури і спорту в Україні.

    Загальна структура фізичної культури. Міністерство у справах молоді і спорту України, Національний олімпійський комітет і федерації з видів спорту. Характеристика системи базової фізичної культури (дошкільна, шкільна і фізична культура у ВНЗ). Спорт як компонент фізичної культури (масовий, базовий (дитячий), вищих досягнень (олімпійський спорт) і професійний). Інші види фізичної культури і спорту (паралімпійський спорт, військовоприкладна фізична культура, ППФП, виробнича фізична культура, оздоровчо-реабілітаційна фізична культура, рекреативна фізична культура і побутова).

     Тема 6. Організації фізкультурно-спортивної спрямованості.

    Спортивні клуби за місцем проживання. Дитячо-юнацькі спортивні школи (ДЮСШ), школи вищої спортивної майстерності (ШВСМ). Спортивні клуби з видів спорту. Фізкультурно-оздоровчі центри. Стадіони і спортивні комплекси, що мають статус юридичної особи. Кафедри фізичного виховання закладу вищої освіти.

     Тема 7. Організація масової фізичної культури в різних сферах суспільства.

    Організація фізкультурно-оздоровчої роботи у виробничій сфері. Організація фізкультурно-масової роботи за місцем проживання та у місцях масового відпочинку людей. Положення про проведення змагань. Організація і зміст діяльності спортивно-оздоровчих клубів за інтересами. Організація та методика масової фізичної культури у навчально-виховній сфері. Оздоровча робота у дошкільних навчальних закладах. Організація спортивно-масової й фізкультурнооздоровчої роботи в загальноосвітній школі. Організація спеціалізованих класів з видів спорту в загальноосвітніх школах. Організаційні заходи масової фізичної культури і спорту в поза класний час.

    Тема 8. Функції управління сферою фізичного виховання.

    Класифікація та взаємозв’язок функцій управління. Принципи та методи управлінської діяльності. Планування як функція управління. Делегування повноважень та побудова організаційних структур в управлінській діяльності.

     Тема 9. Регламентування діяльності та кадрове забезпечення сфери фізичної культури і спорту.

    Регламентування діяльності організацій сфери   фізичної культури і спорту.                 Типологія    фізкультурно-спортивних    організацій.    Кадрове забезпечення та ступенева підготовка фахівців     для     сфери     фізичної культури і спорту в Україні. Підготовка наукових кадрів та ефективне використання кадрових ресурсів в сфері фізичної   культури і спорту.

     Тема 10. Міжнародний спортивний рух і місце у ньому організацій з фізичного виховання.

    Історія виникнення і сучасний стан міжнародного спортивного руху. Класифікація міжнародних спортивних об’єднань. Організаційна структура і діяльність міжнародних федерацій з видів спорту. Зарубіжний досвід управління фізичною культурою і спортом на регіональному рівні.


  • Назва теми

    Кількість годин

    Денна форма

    навчання

    Заочна форма

    навчання

    1.

    Організація і управління фізичною культурою і спортом як наука та навчальний предмет.

    2

    1

    2.

    Визначення понять: управління, система, організація, керівництво, ціль, рішення, регламентування. Визначення понять: повноваження, ресурси, обмеження,

    функції управління, інформація

    2

    1

    3.

    Програмно-нормативна база розвитку фізичної культури

    і спорту.

    2

    1

    4.

    Система фізичної культури в Україні. Фізична культура як соціальна система суспільства. Відкритість системи

    фізичної культури.

    2

    1

    5.

    Організаційна структура органів управління.

    2

    1

    6.

    Структурність системи фізичної культури. Державні органи управління фізичною культурою.

     

    2

    1

    7.

    Органи     загальної     компетенції.     Органи     відомчої

    компетенції. Органи спеціальної компетенції.

    2

    1

    8.

    Організація масової фізичної культури в різних сферах

    суспільства.

    2

    1

    9.

    Регламентування діяльності та кадрове забезпечення

    сфери фізичної культури і спорту.

    2

    1

    10.

    Зміст діяльності національних федерацій з видів спорту. Зміст діяльності Національного Олімпійського Комітету

    (НОК).

    2

    1

     

    Усього годин

    20

    10