Section outline

  • Мета навчальної дисципліни - надання необхідних знань про нові види рухової активності (сучасні та не традиційні види спорту), нові види спорту, які ще не знайшли широкого відображення та популярності в практичній роботі тренера, однак є перспективними та привабливими для широкого кола осіб, які займаються фізичною культурою та спортом.

    Предметом навчальної дисципліни є теоретичні і практичні аспекти нетрадиційних видів спорту.
    Завдання дисципліни:
    - сформувати уміння і навички використання традиційних і нових нетрадиційних засобів фізичної культури, факторів здорового способу життя різних статево-вікових груп і рівня фізичної підготовки, враховуючи осіб з обмеженими можливостями;
     - сформувати чітке уявлення про особливості і специфіку нетрадиційних видів спорту
     
    Згідно з вимогами освітньо-професійної програми на даному етапі студенти повинні:
    знати:
    правила проведення змагань з окремих нетрадиційних видів спорту;
    історію виникнення та розвиток нетрадиційних видів спорту;
    обов’язки суддів та особливості техніки та тактики;
    основи спортивних ігор народів світу та їх взаємозв’язок з сучасними видами спорту;
    особливості розвитку спортивних ігор народів світу в Україні;
    підсумки чемпіонату України і міжнародних змагань з нетрадиційних видів;
    історію виникнення та етапи розвитку нетрадиційних екстремальних видів спорту;
    характеристики неолімпійських видів спортивних ігор.

    Лекції,

    год.

    Практичні заняття,

    год.

    Лабораторні заняття,

    год.

    Курсовий проект/ курсова робота

    РГР/Контрольна

    робота

    Самостійні робота здобувача,

    год.

    Форма підсумко-вого контролю

    16

    10

    14

    10

     

    Контрольна робота

    60

    70

    Залік

    Сума годин:

    90

    Загальна кількість кредитів ЕСТS

    3

    Кількість годин (кредитів ЕСТS) аудиторного навантаження:

    30

    20


    Викладач:
    старший викладач
    Антонюк Оксана Анатоліївна
    e-mail: 

  • 1. Поточний контроль. Поточний контроль здійснюється на практичних (переважно семінарських) заняттях. Основні форми участі студентів у навчальному процесі, що підлягають поточному контролю:

    -        виступ на практичних заняттях (відповіді на питання, доповідь);

    -        доповнення, опонування до виступу, рецензія на виступ;

    -        участь у дискусіях;

    -        аналіз першоджерел;

    -        письмові завдання (тести, розрахункові роботи, індивідуальна робота, презентації) та інші письмові роботи, оформлені відповідно до вимог. Для різних видів практики готуються документи згідно спрямування практики, що передбачені положенням.

    Кожна тема курсу, що винесена на лекційні та практичні заняття, відпрацьовується студентами у тій чи іншій формі, наведеній вище.

    Обов’язкова присутність на лекційних заняттях, активність впродовж семестру, відвідування/відпрацювання усіх аудиторних занять, виконання інших видів робіт, передбачених навчальним планом з цієї дисципліни.

    При оцінюванні рівня знань студентів  аналізу підлягають:

    1.   Характеристики відповіді: цілісність, повнота, логічність, обґрунтованість, правильність; 

    2.   Якість знань (ступінь засвоєння фактичного матеріалу): осмисленість, глибина, гнучкість, дієвість, системність, узагальненість, міцність;

    3.   Ступінь сформованості уміння поєднувати теорію і практику під час розгляду ситуацій, практичних завдань;

    4.   Рівень володіння розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, абстрагувати, узагальнювати, робити висновки з проблем, що розглядаються; 

    5.   Досвід творчої діяльності: уміння виявляти проблеми, розв’язувати їх, формувати гіпотези; 

    6.   самостійна робота: робота з навчально-методичною, науковою, допоміжною вітчизняною та зарубіжною літературою з питань, що розглядаються, уміння отримувати інформацію з різноманітних джерел (традиційних; спеціальних періодичних видань, ЗМІ, Internet тощо). 

    Тестове опитування (усне або письмове) може проводитись за одним або кількома змістовими модулями. В останньому випадку бали, які нараховуються студенту за відповіді на тестові питання, поділяються між змістовими модулями.

    Результати поточного контролю заносяться до журналу обліку роботи. Позитивна оцінка поточної успішності студентів за відсутності пропущених та невідпрацьованих практичних занять та позитивні оцінки за індивідуальну роботу є підставою для допуску до підсумкової форми контролю. Бали за аудиторну роботу відпрацьовуються у разі пропусків.

    2.      Модульний контроль. Модульний контроль з дисципліни представлений у вигляді контрольної роботи (КР).

    Вимоги до проведення контрольної роботи: письмове завдання. Завдання для контрольної роботи визначає викладач орієнтуючись на обсяг навчального матеріалу передбачений робочою програмою з дисципліни, яка містить лекційний матеріал, теми семінарських занять, а також теми, рекомендовані для самостійного вивчення.

    Альтернативою контрольної роботи можуть бути відповіді на питання в усній формі або виконання студентом індивідуальної роботи, якщо студент з поважних причин, чому надає підтвердження, не зміг виконати контрольну роботу в письмовій формі. В такому випадку викладач і студент обговорюють альтернативні варіанти перевірки якості знань і приходять до єдиного рішення.

    3.      Підсумковий контроль. Підсумковий контроль здійснюється під час проведення залікової сесії з урахуванням підсумків поточного та модульного контролю. Під час підсумкового контролю враховуються результати здачі усіх видів навчальної роботи згідно зі структурою кредитів.

    Оцінювання проводиться за 100-бальною шкалою. Методика оцінювання успішності вивчення дисципліни представлена у таблицях:

     

     

     

    Розподіл балів для дисципліни з формою контролю залік

    (денна і заочна форми навчання)

    Поточне оцінювання

    Модульний контроль (КР) 

     

    Сума балів

    Змістові модулі

    Інд. робота

    1

    2

    30

    30

    10

    30

    100

     

     

    Шкала оцінювання для залікових/екзаменаційних вимог за національною системою та ECTS

    Сума балів за всі види навчальної діяльності

    Оцінка ECTS

    Оцінка за національною шкалою

    Для екзамену, практики

    Для заліку

    90-100

    A

    Відмінно

    Зараховано

    82-89

    B

    Добре

    74-81

    C

    64-73

    D

    Задовільно

    60-63

    E

    35-59

    FX

    Незадовільно з можливістю повторного складання

    Не зараховано з можливістю повторного складання

    0-34

    F

    Незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

    Не зараховано з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

    Роз’яснення щодо оцінювання якості та повноти засвоєння теоретичного та/або практичного матеріалу представлено у наступній таблиці.

     

     

    Шкала оцінювання якості знань, умінь, навичок, що засвоєні студентом при проходженні курсу

    Оцінка

    Кількість балів

    ВІДМІННО. Засвоєння теоретичного/практичного матеріалу в повному обсязі з незначною кількістю (1-2) несуттєвих помилок (вищий рівень)

    90-100

    ДУЖЕ ДОБРЕ. Засвоєння теоретичного/практичного матеріалу майже в повному обсязі/ зі значною кількістю несуттєвих помилок (3-4) (вище середнього рівня)

    82-89

    ДОБРЕ. Засвоєння теоретичного/практичного матеріалу в неповному обсязі/ незначна кількість (1-2) суттєвих помилок (середній рівень)

    74-81

    ЗАДОВІЛЬНО. Засвоєння теоретичного/практичного матеріалу в неповному обсязі/ значна кількість (3-5) суттєвих помилок/недоліків (нижче середнього рівня)

    60-73

    НЕЗАДОВІЛЬНО. Засвоєння теоретичного/практичного матеріалу є недостатнім і не задовольняє мінімальні вимоги за результатами навчання.

    З можливістю повторного складання модулю (низький рівень)

    0-59


  • з/п

    Назва тем для самостійної роботи

    1.

     Аспекти розвитку нетрадиційних видів спорту в Україні.

     

     

    2.

    Українські національні види спорту.

    3.

    Традиційні види спорту різних країн.

     

    4.

    Дивовижні види спорту.

    5.

    Нетрадиційні види спорту для певних категорій людей – вікові.

    6.

    Нетрадиційні види спорту для певних категорій людей – з різними фізичними обмеженням.

    7.

    Причини появи нетрадиційних видів спорту.

     

    8.

    Найсильніша людина світу з України.

    9.

    Найсильніша жінка у світі з України.

     

    10.

    Фактори ефективності становлення нового (нетрадиційного) виду спорту.

     

    11.

    Нові та стрімко розвиваючи види спорту у світі.

     

    12.

    Специфіка розминки у деяких видах «нетрадиційного виду спорту».

     

    13.

    Нетрадиційні види спорту для удосконалення та оптимізації підготовки в інших видах спорту

    14.

    Нетрадиційні види спорту в адаптивній фізкультурі.

    15.

    Аналіз підсумків чемпіонату України і міжнародних змагань з нетрадиційних видів спортивних ігор серед чоловічих та жіночих команд.

     

    16.

    Характеристика Олімпійських нетрадиційних видів спорту.

    17.

    Всесвітні ігри.

     

    18

    Історія виникнення та розвиток бейсболу та софтболу у світі та в Україні.

    19

    Історія виникнення та розвиток австралійський футбол, американський футбол, гельський футбол, канадський футбол.

    20

    Історія виникнення та розвиток кемарі, кронум, шоубол, бампербол.

    21

    Історія виникнення та розвиток в Україні дартсу, більярду та гольфу.

    22

    Історія спортивної гри альтимат фрізбі.

    23

    Історія та розвиток гри у сквош. Правила та стратегія.

    24

    Історія виникнення та правила гри у петанк, бочче, боулз.

    25

    Історія виникнення та правила гри у керлінг, крокет.


  • Індивідуальне завдання підлягає захисту студентом на заняттях, які призначаються додатково. Індивідуальне завдання може бути виконане у різних формах.

    По-перше, студенти можуть зробити його у вигляді реферату.

    Реферат повинен мати обсяг від 18 до 24 сторінок А4 тексту (кегль Times New Roman, шрифт 14, інтервал 1,5), включати план, структуру основної частини тексту відповідно до плану, висновки і список літератури, складений відповідно до ДСТУ 8302:2015. В рефераті можна також помістити словник базових понять до теми.

    По-друге, індивідуальне завдання може бути виконане у формі презентації у форматі Power Point. В цьому разі обсяг роботи визначається індивідуально – залежно від теми.

    Література, що рекомендується для виконання індивідуального завдання, наведена у списку рекомендованої літератури, а в електронному вигляді вона розміщена на Освітньому сайті КНУБА, на сторінці кафедри.

    Також як виконання індивідуального завдання за рішенням викладача може бути зарахована участь студента у міжнародній або всеукраїнській науково-практичній конференції з публікацією у матеріалах конференції тез виступу (доповіді) на одну з тем, дотичних до змісту дисципліни, або публікація статті на одну з таких тем в інших наукових виданнях.

    Текст індивідуального завдання подається викладачу не пізніше, ніж за 2 тижні до початку залікової сесії. Викладач має право вимагати від студента доопрацювання індивідуального завдання, якщо воно не відповідає встановленим вимогам.

     

    Критерії оцінювання індивідуальної роботи

    Оцінка за національною шкалою

    Кількість

    балів

    Критерії

    відмінно

    10

    відмінне виконання (розкриття теми, посилання та цитування сучасних наукових джерел (не старше 2017 року), дотримання норм доброчесності)

    9

    відмінне виконання з незначною кількістю помилок виконання (розкриття теми, посилання та цитування сучасних наукових джерел (більшість з яких не старше 2017 року), дотримання норм доброчесності)

    добре

    8

    виконання вище середнього рівня з кількома помилками (розкриття теми в межах об`єкту та завдань роботи, посилання та цитування сучасних наукових джерел (серед яких є такі, що не старше 2017 року), дотримання норм доброчесності)

    7

    виконання з певною кількістю помилок (розкриття теми в межах об`єкту та завдань роботи, наявність посилань та цитувань наукових джерел, дотримання норм доброчесності)

    задовільно

    6

    виконання роботи задовольняє мінімальним критеріям помилок (розкриття теми в основному в межах об`єкту роботи, наявність концептуального апарату роботи, присутність не менше 5 посилань та цитувань наукових джерел, дотримання норм доброчесності)

    Критерії оцінювання презентації (відповідність роботи за обсягом, формою, якістю змісту і демонстрації матеріалу).

     

    Методичні матеріали для самостійної роботи студентів повинні передбачати можливість проведення самоконтролю з боку студента. Для самостійної роботи студенту також рекомендують відповідну наукову та фахову монографічну і періодичну літературу, електронні ресурси, у тому числі й освітній сайт Університету.


  • Лекція 1. Загальне уявлення про нетрадиційні види спорту.

    Лекція 2. Історія виникнення та розвиток бейсболу та софтболу у світі та в Україні.

    Лекція 3. Історія виникнення та розвиток австралійський футбол, американський футбол, гельський футбол, канадський футбол, кемарі, кронум, шоубол, бампербол.

    Лекція 4. Історія виникнення та розвиток в Україні дартсу, більярду та гольфу.

    Лекція 5. Історія спортивної гри альтимат фрізбі.

    Лекція 6. Історія та розвиток гри у сквош. Правила та стратегія.

    Лекція 7. Історія виникнення та правила гри у петанк, бочче, боулз, керлінг, крокет.

    Лекція 8. Історія виникнення та правила гри з фролболу, хокею на траві, хокею на роликах, хокею з м’ячем, підводний хокей.

    Практичні заняття:

    1. Історія виникнення та розвиток бейсболу та софтболу у світі та в Україні.

    2. Історія виникнення та розвиток австралійський футбол, американський футбол, гельський футбол, канадський футбол.

    3. Історія виникнення та популяризація нетрадиційних єдиноборств

    4.Історія виникнення та розвиток в Україні дартсу, більярду та гольфу.

    5. Історія виникнення та популяризація нетрадиційних екстремальних видів спорту.

    6. Історія та розвиток гри у сквош. Правила та стратегія.

    7. Історія виникнення та правила гри з фролболу, хокею на траві, хокею на роликах, хокею з м’ячем, підводний хокей.


  • 1.      Долбишева Н. Г. Загальні основи неолімпійського спорту як нормативна дисципліна підготовки фахівців зі спорту / Н. Г. Долбишева // Педагогіка, психологія та мед.-біол. Пробл.фіз. виховання і спорту. – 2012. - No 10. – С. 20-24.

    2.      Долбишева Н. Г. Ієрархія управління неолімпійського спорту і Україні / Н. Г. Долбишева // Теорія і практика фіз. Виховання. – 2012. – С. 393-400.
    4. Долбишева Н. Г.Пангелова Н. Є. Історія фізичної культури: навч. Посіб./ Н. Є. Пангелова – К., 2007. – 288 с.

    3.      Долбишева Н. Г. Історичні аспекти та хронологія Всесвітніх ігор у Міжнародному спортивному русі: монографія / Н. Г. Долбишева. – Д.: Вид-во Маковецький, 2012. – 258 с.

    4.      Долбишева Н. Г. Характеристика етапів розвитку Всесвітніх ігор як міжнародного спортивного заходу / Н. Г. Долбишева // Фіз. культура, спорт та здоров’я нації: зб. наук. пр. Вінниц. держ. пед. ун-ту. М. Коцюбинського. – Вінниця, 2011. – Т. 1, вип. 12. – С. 21-25.
    5. Келлер B. C. Теоретико-методичні основи підготовки спортсменів / В.С. Келлер, В. М. Платонов – Л. : УСА, 1993. – 226 с.
    6. Концепція підготовки спортсменів України до Всесвітніх ігор 2013 р. (м. Калі, Колумбія). – Х.: ХДАФК, 2010. – 34 с.
    7. Національна доктрина розвитку фізичної культури і спорту (затверджена Указом Президента України від 28.09. 2004 року No1148/2004). – К., 2004. – 16 с.
    8. Особливості виникнення нових форм рухової активності / С. Ф. Матвєєв, О.В. Борисова, В. Л.Маринич [та ін.] // Фіз. активність, здоров’я і спорт. – 2013. - No 2 (12). – С. 3-10.

    Інформаційні ресурси:

    12. Офіційний сайт Всесвітніх ігор єдиноборств. [Електроних ресурс] // Режим доступу: // www/worldcombatgames.com.
    13. Офіційний сайт SportAccord. – [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://www/sportaccord.com.
    14. Петрова І.О. Дозвілля в зарубіжних країнах: Підручник. – К. Кондор, 2005. – 408 с.
    15. Солопчук М.С. Нетрадиційні види спорту: Навчальний посібник / М.С. Солопчук, О.П. Шишкін, І.І. Стасюк, Д.М. Солопчук. - Кам'янець – Подільський: Кам'янець – Подільський державний університет, редакційно-видавничий відділ, 2006. – 104 с.Сквош [Електронний ресурс] :

    16. Боулз [Електронний ресурс] :Вікіпедія — Режим доступу :

    https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%BE%D1%83%D0%BB%D0%B7

    19. Бочче [Електронний ресурс] :Вікіпедія — Режим доступу :

    https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%BE%D1%87%D1%87%D0%B5

    20. Керлінг [Електронний ресурс] :Вікіпедія — Режим доступу :

    https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B5%D1%80%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%B3

    21. Kabaddi [Електронний ресурс] :Вікіпедія — Режим доступу :

    https://en.wikipedia.org/wiki/Kabaddi