Часті питання (FAQ)
Хіба розміщення матеріалів на сайті входить до посадових обов'язків викладача?
Так, згідно зі своїми посадовими обов'язками, викладач зобов'язаний розробляти і постійно оновлювати методичне забезпечення дисциплін, які він викладає.
Форму (паперову чи електронну), в якій це методичне забезпечення подається викладачем, зберігається і використовується, жодна посадова інструкція не регламентує. Але, звісно, це має бути єдина і однакова для всіх форма, найзручніша для використання. Тому її визначає саме університет, а не кожний викладач на свій розсуд.
Раніше всі складові комплексу методичного забезпечення кожної дисципліни (робочі програми, методичні вказівки, конспекти лекцій тощо) роздруковувалися на папері й зберігалися на кафедрі в окремій папці. Очевидно, такий спосіб збереження та використання зазначених ресурсів не задовольняє сучасних потреб.
Тому тепер ці документи зберігатимуться на освітньому сайті університету із закритим доступом (що надаватиметься лише викладачу, студентам, які зараз вивчають його дисципліну, а також обмеженому колу співробітників, що забезпечують освітній процес, контролюють його якість тощо). Там ці документи не просто зберігатимуться, а й використовуватимуться всіма, хто має відношення до цієї дисципліни.
Процедури розміщення і оновлення матеріалів на сайті не потребують спеціальних знань і зводяться переважно до перетягування мишкою файлів із комп'ютера викладача на сайт.
Чи не є розміщення на сайті робіт викладача порушенням його авторських прав?
Ні, обов'язковим є лише розміщення на сайті матеріалів, які є майновою власністю університету (хоча, можливо, й інтелектуальною власністю викладача). Тому університет має право використовувати ці матеріали на свій розсуд, в тому числі й шляхом надання доступу до них відповідним категоріям користувачів через освітній сайт університету. При цьому доступом до своїх курсів керує сам викладач. Він надає доступ до них лише своїм студентам і лише на час, коли вони їх вивчають.
Нащо розміщувати методичні матеріали на освітньому сайті, якщо в університеті є електронна бібліотека?
По-перше, тому, що в електронній бібліотеці КНУБА не представлені (і в принципі не можуть бути представлені) всі необхідні студентам ресурси з дисциплін, які вони вивчають.
По-друге, доступ до електронної бібліотеки КНУБА відкритий усім, а освітній сайт університету надає доступ до ресурсів тільки власним студентам, викладачам і співробітникам КНУБА, які справді цього потребують.
По-третє, ресурси бібліотеки не згруповані за навчальними дисциплінами.
По-четверте, створення, підбір і постійне оновлення освітніх ресурсів, необхідних для вивчення кожної дисципліни, - це компетенція викладача, а не бібліотекаря.
Чи захищені розміщені на сайті матеріали від несанкціонованого копіювання?
Юридично - так. Щодо захисту інтелектуальної власності, електронні публікації мають такий самий юридичний статус, як і паперові.
Наприклад, розміщуючи на сайті зображення, що є його інтелектуальною власністю, викладач має змогу обрати ліцензію, якою воно буде захищене:
Звісно, він і сам має дотримуватися законодавства, розміщуючи в своєму курсі об'єкти авторського права, що належать іншим особам.
Однак технічно захистити матеріал від несанкціонованого копіювання неможливо в принципі! Наприклад, у кожного студента є смартфон, який технічно дає змогу сфотографувати й конвертувати в будь-який цифровий формат все, що бачать очі. В тому числі й те, що надруковано на папері чи відображається на екрані комп'ютера.
Як бути викладачам старшого віку, які не мають достатніх навичок роботи на комп'ютері?
Знання і досвід цих людей, здобуті впродовж довгих років професійної та викладацької діяльності, є дуже цінними. Щоб сформувати їх у молодих викладачів потрібні десятиліття. А от навчити викладачів старшого віку найпростішим навичкам роботи на комп'ютері - це справа місяців. Якраз їхня участь у цьому проекті є дуже хорошою нагодою набути цих навичок.
Дійсно, цей проект виконується поетапно. На кожному етапі подається мінімальний обсяг навчальної інформації, але достатній щоб за результатами навчання кожний викладач міг виконати практичне завдання з наповнення електронними освітніми ресурсами курсу, який він викладає. Наступний етап проекту розпочинається тільки після завершення попереднього в масштабах всього університету. Саме такий повільний темп навчання найкраще підходить для викладачів старшого віку.
Більшість навчальних дисциплін в університеті викладаються невеликим педагогічним колективом: відповідальний за дисципліну професор або доцент і його молоді асистенти. Навчання та виконання практичного завдання з наповнення курсу теж повинно відбуватися в рамках цього ж колективу, де має бути взаємодопомога та оптимальний розподіл обов'язків між його членами: складнішу з точки зору комп'ютерних технологій роботу мають взяти на себе молоді асистенти. Однак повністю перекласти на них всю цю роботу неможливо! Працювати зі своїми студентами через комп'ютер повинен вміти кожний викладач!
Чому саме цей сайт? Ми вже користуємося іншим і хотіли би продовжити з ним працювати
Освітній сайт КНУБА побудовано на платформі Moodle. На сьогоднішній день це найкраща і найпоширеніша у світі система управління навчанням, яка продовжує розвиватися швидше за всіх своїх конкурентів. Тому за статистикою платформою Moodle у світі користуються більше користувачів, ніж усіма іншими подібними платформами разом узятими, а в Європі Moodle використовують більше 2/3 університетів:
Важливою перевагою Moodle є наявність мобільного застосунку Moodle Mobile для смартфонів і планшетів, який дозволяє працювати з сайтом навіть в режимі офлайн. Посилання для завантаження Moodle Mobile розташовані справа вгорі.
Сподіваємося, Вам теж сподобається зручність і багатий функціонал платформи Moodle, який охоплює практично всі потреби викладача та організації освітнього процесу в університеті.
Однак, всі ресурси, створені викладачами КНУБА на інших сайтах, ні в якому разі не можна втратити! Ви можете зробити гіперпосилання на них у своєму курсі на Освітньому сайті КНУБА або у інший спосіб інтегрувати їх із цим сайтом.