Section outline

  • Виробнича (тренерська) практика є формою професійного навчання, що базується на фахових знаннях і уміннях, забезпечуючи практичне пізнання закономірностей і принципів педагогічної тренерської діяльності, засвоєння засобів її організації.
    Основою організації тренерської практики є особистісно діяльнісний підхід до процесу професійного становлення майбутнього фахівця. Діяльність студентів під час проходження практики є аналогом професійної діяльності тренера за змістом і структурою, розмаїттям відносин з самими спортсменами, їхніми батьками, тренерами, керівництвом спортивних закладів, їхніх функцій. 
    Практика організовується в реальних умовах навчально-тренувального процесу з обраного виду спорту. Результатом практики є не лише отримання і поглиблення знань, засвоєння окремих професійних умінь і навичок, але й формування особистості майбутніх тренерів-педагогів, психології їхньої поведінки, становлення основ індивідуального стилю діяльності з яскраво проявленою рефлексією.
    Виробнича (тренерська) практика є практичним продовженням таких профільних дисциплін, як: «Теорія спорту», «Гігієна ФВіС», «Підвищення спортивної майстерності», «Теорія і методика спортивної підготовки», «Професійно-педагогічне удосконалення», а також Навчально-ознайомчої (1 курс) і Спортивно-педагогічної (2 курс) практики. 
    Виробнича (тренерська) практика студентів може відбуватися на базі Дитячо-юнацьких спортивних шкіл (ДЮСШ), Спортивних клубів (СК), Спортивних секцій, Громадських організацій, Федерацій за видом спорту тощо. 
    Тривалість практики складає 6 тижнів (10 кредитів) і проходить в якості помічника тренера (1 тиждень) і тренера з виду спорту (4 тижні). 
    Після проходження практики студенти складають залікову документацію. 
    Підсумком проходження виробничої (тренерської) практики є диференційний залік.

    Мета: забезпечити особистісну готовність студентів до практичної реалізації набутих у процесі навчання фундаментальних знань з теорії і методики тренерської діяльності за видом спорту, принципи її організації та форми проведення з кваліфікованими спортсменами.
    Завдання:
    1.     Поглиблення і закріплення теоретичних знань, отриманих в процесі вивчення загальних і фахових дисциплін, їх практичне застосування в навчально-тренувальній роботі зі спортсменами;
    2.     Розширення і поглиблення професійної педагогічної підготовленості, формування професійних якостей особистості тренера з виду спорту;
    3.     Формування навичок з планування, організації та проведення навчально-тренувального процесу в обраному виді спорту, а також контролю за його ефективністю;
    4.     Вироблення умінь організації діяльності спортсменів на навчально-тренувальних заняттях;
    5.     Вироблення умінь аналізу і самоаналізу проведених навчально-тренувальних занять;
    6.     Формування досвіду в організації і проведенні спортивно масових заходів;
    7.     Визначення професійної готовності студентів до роботи тренером з виду спорту;
    Формування у студентів стійкого інтересу до обраної професії.

    Сформовані компетентності:
    Інтегральна компетентність (ІК): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми у сфері фізичної культури і спорту або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів наук з фізичного виховання і спорту, та характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
    Загальні компетентності (ЗК):
    ЗК01. Здатність вчитися та оволодівати сучасними знаннями.
    ЗК04. Здатність працювати в команді.
    ЗК05. Здатність планувати та управляти часом.
    ЗК06. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
    ЗК08. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
    ЗК09. Навички міжособистісної взаємодії.
    ЗК10. Здатність бути критичним і самокритичним.
    ЗК11. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів).
    ЗК12. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
    Спеціальні (фахові) компетентності (СК):
    СК01. Здатність забезпечувати формування фізичної культури особистості.
    СК02. Здатність проводити тренування та супроводження участі спортсменів у змаганнях.
    СК07. Здатність застосовувати знання про будову та функціонування організму людини.
    СК09. Здатність надавати долікарську допомогу під час виникнення невідкладних станів.
    СК10. Здатність здійснювати навчання, виховання та соціалізацію людини у сфері фізичної культури і спорту, застосовуючи різні педагогічні методи та прийоми.
    СК11. Здатність аналізувати прояви психіки людини під час занять фізичною культурою і спортом.
    СК12. Здатність використовувати спортивні споруди, спеціальне обладнання та інвентар.
    СК13. Здатність застосовувати сучасні технології управління суб’єктами сфери фізичної культури і спорту.
    СК14. Здатність до безперервного професійного розвитку.
     
    Програмні результати здобувачів освітньої програми, що формуються в результаті засвоєння освітньої компоненти (ПРН):
    ПРН01. Здійснювати аналіз суспільних процесів у сфері фізичної культури і спорту, демонструвати власне бачення шляхів розв’язання існуючих проблем.
    ПРН02. Спілкуватися українською та іноземною мовами у професійному середовищі, володіти фаховою термінологією та професійним дискурсом, дотримуватися етики ділового спілкування.
    ПРН03. Уміти обробляти дані з використанням сучасних інформаційних та комунікаційних технологій.
    ПРН04. Показувати навички самостійної роботи, демонструвати критичне та самокритичне мислення.
    ПРН05. Засвоювати нову фахову інформацію, оцінювати й представляти власний досвід, аналізувати й застосовувати досвід колег.
    ПРН06. Мати базові знання з проведення досліджень проблем фізичної культури і спорту, підготовки та оформлення наукової праці.
    ПРН07. Здійснювати навчання руховим діям та розвиток рухових якостей людини в умовах різних форм організації занять фізичними вправами.
    ПРН08. Здійснювати заходи з підготовки спортсменів, організації й проведення спортивних змагань.
    ПРН14. Застосовувати у професійній діяльності знання анатомічних, фізіологічних, біохімічних, біомеханічних та гігієнічних аспектів занять фізичною культурою і спортом.
    ПРН15. Визначати функціональний стан організму людини та обґрунтовувати вибір засобів профілактики перенапруження систем організму осіб, які займаються фізичною культурою і спортом.
    ПРН16. Надавати долікарську медичну допомогу при невідкладних станах та патологічних процесах в організмі людини.
    ПРН17. Знати та розуміти сутність, принципи, методи, форми та організацію процесу навчання і виховання людини.
    ПРН18. Аналізувати психічні процеси, стани та властивості людини під час занять фізичною культурою і спортом.
    ПРН19. Аргументувати управлінські рішення для вирішення проблем, які виникають в роботі суб’єктів фізичної культури і спорту; мати навички лідерства.
    ПРН20. Використовувати нормативні та правові акти, що регламентують професійну діяльність.
    ПРН21. Застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати.
     
    Можливі місця проведення практики:
    1. ДЮСШ (дитячо-юнацькі спортивні школи)
    2. СДЮШОР (Спеціалізовані дитячо-юнацькі школи олімпійського резерву)
    3. ШВСМ (школи вищої спортивної майстерності)
    4. Федерації за видом спорту
    5. Спортивні клуби (СК)
    6. Громадські організації